Najpełniej rozwinął je Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie poza studiami dziennymi uruchomiono studia eksternistyczne, studium dla pracujących oraz studium międzywydziałowe, które prowadzi zajęcia z elementów nauk pedagogicznych i metodyk nauczania na 15 kierunkach studiów. Do rangi poważnego problemu urosło także w naszym dwudziestoleciu pedagogiczne kształcenie nauczycieli zawodu i teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkolnictwie zawodowym. Życie wykazało dowodnie, iż brak przygotowania pedagogicznego odbija się negatywnie na wynikach nauczania i na samopoczuciu zawodowym tych nauczycieli. W ostatnich latach Ministerstwo Oświaty, wcześniej zaś Centralny Urząd Szkolenia Zawodowego powołały i rozwinęły instytucję kursów pedagogicznych, wprowadzającą pozyskiwanych dla szkolnictwa specjalistów zagadnień gospodarczych w obręb specyficznych spraw pedagogicznych i organizacyjnych szkolnictwa zawodowego. Ale mimo znacznych osiągnięć powołanych w tym celu do życia ośrodków i studiów, coraz bardziej nagląca staje się konieczność organizowania dokształcania pedagogicznego tej kategorii nauczycieli w uczelniach wyższych. Jest to szczególnie niezbędne w odniesieniu do nauczycieli przedmiotów zawodowych z wyższym wykształceniem. Wychodzi temu na spotkanie w latach ostatnich tendencja kreowania katedr i studiów pedagogicznych w wyższych szkołach rolniczych, ekonomicznych, technicznych i artystycznych. Oto garść uwag na temat ram ustrój o wo-organizacyjnych, w obrębie których różnorodne czynniki pomagały bądź utrudniały, ułatwiały lub komplikowały, rozszerzały albo zwężały procesy oddziaływań pedagogiki na osobowość nauczyciela i zawód nauczycielski w Polsce Ludowej.